måndag 27 juni 2011

Slussenmyter del 2: Bussar kan inte vända!

Det påstår bussföraren, tillika kampanjgeneralen för den något märkligt benämnda bevararsajten "Slussen Punkt Nu" Bernt Lindgren i en debattartikel i SvD. "I T-korsningen kan man inte ens vända en buss utan att backa" säger Bernt, bussförare på sex linjer. 

Jodå, Bernt, det går bra. Så här kör du:







Inga busslinjer vänder heller normalt vid Slussen. Lindgren säger att bussarna han menar är de ersättningsbussar som sätts in t ex när det är stopp i T-banan. Trafikkontoret utesluter emellertid inte alls möjligheten att U-svängar kommer att vara tillåtna för sådana bussar, även om normal trafik inte får svänga så av trafikflödesskäl. Plats finns det tack vare att bron är så bred.

Uppdatering 111002: Bernt Lindgren backar från sitt ursprungliga påstående och uppger nu att det bara blir "svårt" att vända och att "U-svängar är riskabla och något vi vill undvika". Detta i en replik på Södermalmsnytts artikel med anledning av YIMBYs publicering av Slussenmyterna.



SvD

2 kommentarer:

  1. Bussar vänder dagligen vid slussen. Linje 71 hela tiden sedan massor med innestadsbussar som är sena och vänder där för att komma ikapp tidtabell. Sen hur tänkte du att 18 m ledbuss ska vända över 6 filer trafikerad väg. Har du någonsin sutit på förarplats i en buss? Hur mycket ser man i speglarna? Hur lyckas man vända på en normalt trafikerad väg?

    MVH
    Kristian Borgström
    krille88_88@hotmail.com
    Innerstads busschaufför

    SvaraRadera
  2. 18 meter ledbuss har som du säkert känner till samma maxvändradie som vanliga bussar, 12 meter, och vändningen sker förstås när svängfilen har grönt.

    Nu talar jag och Trafikkontoret som sagt bara exceptionella vändningar, sådana som inte förekommer annat än vid totalstopp i tunnelbanan. Att vissa turer på 71:an får köra hela vägen till ändhållplatsen i fortsättningen känns inte riktigt som ett tungt argument mot Nya Slussen.

    Södergående bussar kan inte vända lagligt vid Slussen idag heller och det verkar inte ha varit något oöverstigligt problem de senaste 75 åren. När 2:an och 3:an spårvägifierats bortfaller vändningsproblematiken helt på de linjerna eftersom det inte behövs mer än en spårväxel för att vända en spårvagn. Återstående busslinjer kommer troligtvis att kunna använda det triangulära spårvagnstorget nedanför Katarinahissen för vändningsmanövrer.

    SvaraRadera